پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226777
حساسيت فصلي را با روشهاي خانگي و گياهي درمان کنيد!
تاریخ انتشار : 1395/08/03 08:02:28
نمایش : 1025
دانه هاي گرده گلها و درختان از عوامل اصلي ايجاد کننده حساسيت فصلي مي باشند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حساسيت يا آلرژي بهاره که  تحت عنوان التهاب يا ورم غشاي مخاطي بيني آلرژيک يا رينيت آلرژيک نيز ناميده مي شود، در اثر  پاسخ بدن به آلرژن ها يا عوامل حساسيت زاي ويژه و ديگر مواد و ترکيبات  ايجاد مي شود. هرساله  افراد زيادي از اين حساسيت فصلي رنج مي برند. اين بيماري هم زنان و هم مردان را شامل شده و حتي درميان نوزادان و کودکان خردسال نيز رايج است.

آلرژن هاي عمده که باعث حساسيت فصلي مي شوند شامل دانه هاي  گرده درختان و گلها، گرد و خاک، پوست حيوانات، بزاق گربه و کپک مي باشند. ديگر فاکتورهايي که مي توانند باعث تحريک و تسريع اين بيماري گردند شامل سيگار کشيدن، در معرض مواد شيميايي بودن، درجه حرارت پايين و سردي هوا، رطوبت، آلودگي زياد هوا و دود ناشي از سوزاندن چوب و بخار هستند.

زماني که بدن در تماس با اين آلرژن ها ( مواد حساسيت زا) و ديگر محرکها قرار مي گيرد، ماده اي به نام هيستامين را به گردش خون آزاد مي کند. اين ماده روي غشاهاي مخاطي سينوسها، بيني، گلو، چشمها و سقف دهان تاثير گذاشته و علائم و نشانه هايي مانند سرماخوردگي را ايجاد مي کند.

از علائم اين بيماري مي توان به عطسه کردن، آبريزش بيني، گرفتگي بيني، خارش بيني، سرفه کردن، گلودرد، ريزش اشک از چشمها، کهير، سردردهاي مکرر، خستگي بيش از حد و خارش پوست اشاره کرد. اين مشکل همچنين مي تواند علائم بيماري آسم را نيز شديدتر سازد.

حساسيت بهاره به عنوان يک بيماري جدي در نظر گرفته نمي شود، اما مي تواند بر کيفيت روزانه زندگي شما تاثير داشته باشد. براي کاهش علائم حساسيت بهاره داروهاي موجود داروخانه اي نظير آنتي هيستامين ها، دکونژستانت ها و  انواع اسپري بيني وجود دارد. همچنين شما مي توانيد از درمانهاي خانگي و طبيعي ارزان قيمت که مي توانند سريع تر اين مشکل را درمان کنند استفاده کنيد.روشهاي ساده کنترل آلرژي

در اينجا به 10 درمان خانگي براي حساسيت بهاره اشاره مي کنيم:

1.عسل محلي

عسل مي تواند بطور موثري حساسيت بهاره ناشي از وجود گرده گل جمع آوري شده توسط زنبور عسل را درمان کند. اين ماده همچنين مي تواند سيستم ايمني بدن را نسبت به ديگر دانه هاي گرده بي حس سازد. به علاوه، عسل داراي خواص ضد باکتريايي و ضد التهابي ست که باعث تسکين دادن ديگر علائم مربوط به حساسيت بهاره مي گردد. براي نتيجه بهتر، عسل هاي تهيه شده محلي را براي محافظت در برابر دانه هاي گرده محل زندگي خود استفاده کنيد.ديگر خواص عسل

    يک يا چند قاشق چايخوري عسل طبيعي خام و محلي را 3 يا 4 بار در روز براي کمک به تسکين علائم آلرژي مصرف کنيد. در واقع، خوردن روزانه عسل خالص محلي قبل از فصل بهار  مي تواند حتي از اين بيماري پيشگيري کند.

    همچنين مي توانيد يک قاشق غذاخوري عسل و 3 يا 4 قطره آب ليمو ترش تازه را در يک ليوان آب گرم ريخته و فورا آن را بنوشيد. اين شربت را 2 بار در روز براي کمک به تقويت سيستم ايمني بدن و مقابله سريع با علائم حساسيت بهاره مصرف کنيد.

2.زنجبيل

زنجبيل ديگر درمان خانگي موثر در از بين بردن حساسيت بهاره مي باشد. اين ماده مي تواند سيستم ايمني بدن  را تقويت کرده و همچنين به عنوان يک آنتي هيستامين طبيعي عمل کند. خاصيت ضد التهابي طبيعي و قدرتمند زنجبيل به کاهش تورم و التهاب بيني و ديگر علائم آلرژي کمک مي کند.

    چند تکه زنجبيل تازه را برداشته و کمي نمک روي آن بپاشيد و چند بار در روز آن را بجويد تا آبريزش بيني ، سرفه و حتيسردرد شما بهبود يابد.

    همچنين مي توانيد 2 تا 3 فنجان دمنوش زنجبيل را هر روز براي بهبود سريع تر بياشاميد. براي درست کردن دمنوش  زنجبيل، يک قاشق غذاخوري زنجبيل رنده شده را به يک فنجان آب افزوده و آن را به مدت 5 دقيقه بجوشانيد. سپس از صافي گذرانده و کمي عسل و آب ليمو ترش به آن اضافه کنيد و بصورت گرم بنوشيد.

3.سير

سير يک آنتي بيوتيک طبيعي ست که مي تواند علائم مختلف حساسيت بهاره را از بين ببرد. به علاوه، سير منبعي مناسب از کوئرستين، يک آنتي هيستامين طبيعي ، مي باشد. خواص ضدباکتريايي و ضدعفوني کننده سير نيز باعث بهبود سريع تر مي گردد.

    جويدن 2 تا 3 حبه سير خام در روز به مدت يک يا دو هفته باعث از بين رفتن علائم مختلف حساسيت بهاره مي گردد.

    همچنين مي توانيد سوپ سير را نيز امتحان کنيد. براي درست کردن سوپ، 3 يا 4 حبه سير له شده را داخل يک ليوان آب ريخته و به مدت 10 دقيقه بجوشانيد. آن را صاف کرده و مقداري عسل به آن بيافزاييد. از اين سوپ 2بار در روز  به مدت حداقل يک هفته بياشاميد.

    اگر نمي توانيد طعم و بوي تند و قوي سير را تحمل کنيد، مي توانيد با مشوت پزشک از مکمل هاي سير استفاده کنيد.

4.گزنه

گياه گزنه هم به عنوان ماده اي بسيار موثر در درمان حساسيت فصلي در نظر گرفته مي شود. گزنه به عنوان يک  آنتي هيستامين طبيعي ، مي تواند التهاب مجاري تنفسي فوقاني را کاهش داده و گرفتگي بيني، سرفه، عطسه و خارش را برطرف سازد.

    يک قاشق غذاخوري برگ خشک گزنه را داخل يک فنجان آب داغ بريزيد. بگذاريد به مدت 5 دقيقه دم بکشد، آن را صاف کرده و سپس مقدار کمي عسل به آن اضافه کنيد. اين دمنوش را 2 يا 3  بار در روز تا وقتي که علائم حساسيت شما کاهش يافت مصرف کنيد.

    اگر برگ گزنه در دسترس شما نيست، مي توانيد با مشورت پزشک از کپسول هاي گزنه استفاده کنيد.

    اگر گزنه بطور منظم يک ماه قبل از شروع فصل آلرژي مصرف شود مي تواند حتي از بروز حساسيت فصلي جلوگيري کند.

5.سرکه سيب

سرکه سيب به حالت اول برگرداندن مواد مغذي در بدن که به نوبه خود پاسخ سيستم ايمني بدن را تنظيم مي کنند، کمک مي کند. به علاوه، اين ماده به تنظيم PH قليايي در بدن براي تسکين علائم حساسيت فصلي کمک مي کند.

    يک قاشق غذاخوري سرکه سيب ارگانيک را داخل يک ليوان آب بريزيد.

    يک قاشق غذاخوري آب ليمو ترش تازه و نصف قاشق غذاخوري عسل خالص را به آن اضافه کنيد.

    اين شربت را 3 بار در روز تا زماني که بهبود يافتيد مصرف کنيد.

6.بابونه

اعتقاد بر اين است که بابونه نيز به بهبود علائم حساسيت بهاره کمک مي کند. بابونه به عنوان يک آنتي اکسيدان و آنتي هيستامين طبيعي عمل مي کند.

    2 قاشق چايخوري گل بابونه خشک شده را داخل يک فنجان آب داغ ريخته و بگذاريد به مدت 5 دقيقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و مقداري آب ليمو ترش تازه و عسل به آن بيافزاييد. اين دمنوش را 3 يا 4 بار در روز به مدت 2 يا 3 روز بياشاميد.

    همچنين مي توانيد يک مشت پر گل بابونه را داخل مقداري آب ريخته و در آن را بپوشانيد و بگذاريد با حرارت ملايم به مدت 5 دقيقه بجوشد. سپس از روي حرارت برداشته و بخور دهيد يا بخار آن را به مدت 10 دقيقه استنشاق کنيد. اين درمان را روزانه يک بار انجام دهيد تا بطور کامل بهبود يابيد.

7.آب نمک

آب نمک درماني خوب براي بهبود علائم حساسيت بهاره مي باشد. اين محلول به رقيق شدت موکوس و باز شدن مجاري بيني کمک مي کند. همچنين باعث بهبود گلودرد مي شود.

    نصف قاشق چايخوري نمک را داخل 2 فنجان آب گرم بريزيد. سرتان را به عقب خم کرده و چند قطره از اين محلول را با استفاده از قطره چکان داخل هر يک از سوراخ هاي بيني بريزيد. به آرامي نفس بکشيد و سپس فين کنيد تا موکوس و محلول اضافي از بيني تان خارج شود. اين کار را 2 بار در روز تا وقتي که وضعيتتان بهبود يابد تکرار کنيد.

    همچنين مي توانيد يک قاشق چايخوري نمک را داخل يک ليوان آب گرم ريخته و آن را در دهان خود گردانده و غرغره کنيد. اين کار را چند بار در روز و تا وقتي که بهبود يابيد انجام دهيد.

8.بخور دادن

بخار نيز يکي از درمانهاي خانگي موثر در از بين بردن علائم حساسيت فصلي نظير آبريزش بيني، گلودرد و عطسه است. اين کار به خروج موکوس و مخاط اضافي که باعث آبريزش بيني و عطسه مي شوند کمک مي کند.

    چند قطره روغن اکاليپتوس يا مقداري بلور منتول يا جوهر نعناع را داخل يک کاسه آب داغ بريزيد.

    سرتان را با يک حوله پوشانده و صورتتان را روي کاسه نگه داريد.

    با دقت بخار را به مدت 10 دقيقه تنفس کرده و سپس بيني تان را خالي کنيد.

    اين درمان را 3 يا 4 بار در روز تا وقتي که بطور کامل بهبود يابيد ادامه دهيد.

9.زردچوبه

زردچوبه حاوي کورکومين، نوعي ماده شيميايي گياهي با عملکرد قوي آنتي اکسيداني و ضد التهابي مي باشد که مي تواند به درمان علائم مختلف حساسيت بهاره کمک کند. همچنين مي تواند به ريشه کن کردن مواد حساسيت زا از بدن کمک کند، بنابراين باعث بهبود سريع تر مي گردد.

    يک قاشق چايخوري پودر زردچوبه را در يک ليوان شير گرم ريخته و مخلوط کنيد. اين محلول را دو بار در روز و به مدت يک يا دو هفته بنوشيد. اين درمان باعث شل شدن و سستي موکوس ها در بدن شده و سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند.

    همچنين مي توانيد مخلوطي از 6 قاشق غذاخوري پودر زردچوبه و عسل آماده کنيد. 2 بار در روز و هر بار يک قاشق چايخوري از اين مخلوط را در طول فصل آلرژي ميل کنيد.

10.پياز

پياز منبع خوبي از کوئرستين است ، يک آنتي هيستامين و ضد التهاب طبيعي که مي تواند بطور موثري علائمي نظير سرفه، آبريزش بيني و گلو درد ناشي از حساسيت بهاره را کاهش دهد.

    برش هاي تازه پياز را بجويد و به آرامي آنها را ببلعيد. اين کار را در سراسر روز انجام دهيد تا وقتي که متوجه بهبود در وضعيت تان شويد.

    همچنين مي توانيد 3 تا 4 قاشق غذاخوري آب پياز را به يک ليوان آب داغ بيافزاييد. اين محلول را چند بار در روز غرغره کنيد تا وقتي که بهتر شويد.

    همچنين مي توانيد نصف قاشق چايخوري آب پياز و يک قاشق چايخوري عسل خالص را مخلوط کنيد. اين محلول را حداقل 2 بار در روز به مدت چند روز بخوريد تا سرفه و گلودردتان بهبود يابد.

اين درمانها مطمئنا به بهبود علائم مختلف حساسيت بهاره در شما کمک مي کند و برخي از آنها از اين علائم پيشگيري مي کنند. همچنين سعي کنيد که از مواد حساسيت زا که آلرژي شما را تشديد مي کنند دوري کنيد.

منبع:سلامت

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html